tirsdag 8. mars 2011

Krafttak mot kreft

Vel 100 russ på Nøtterøy videregående skole var samlet til ”kick off” i dag, i anledning den årlige innsamlingsaksjonen for kreftsaken ”Krafttak mot kreft”. Hvert år reiser representanter fra kreftforeningen sammen med pasienter og kreftoverlevere, for å rekruttere russen til å gå med bøsser. Kreftforeningens mål, er å få samlet inn 15 millioner kroner i løpet av denne og neste uke. Pengene skal gå til å forske på kreftformer få pasienter overlever. Dette er kreftformer som også har lav status og derfor er lite forsket på – livsstilsbetingete sykdommer som lungekreft og bukspyttkjertelkreft.
Jeg har vært med kreftforeningen siden 2008 og fortalt min historie. Det er viktig at en slik alvorlig lidelse kan knyttes til et ansikt og slik gjøre innsamlingsarbeidet, forhåpentligvis, enda mer meningsfylt. Det er alltid et visst ubehag knyttet til å fortelle om meg selv. Men at vonde minner og følelser aktiveres, ser vi kreftoverlevere på, som et nødvendig onde for en god sak. Vi føler oss forpliktet til å dele av vår kunnskap og erfaringer for å komme uvitenheten og tabuene til livs.
Foruten å anskueliggjøre hva kreft og behandlingen av denne gjorde med meg, la jeg vekt på motivasjonen sykdommen har gitt meg til å vise omsorg for andre. Etter mange år hvor jeg var avhengig av andres hjelp og omsorg, er det godt å kunne studere medisin med det mål for øyet å bli en omtenksom lege i andre enden av studiet. Jeg skal sannelig ikke klage selv om det røyner på der jeg pugger cellulære kaskadesystemer i immunologien!
På tampen vil jeg oppfordre deg til å gi godt når det banker på døren. Får du ikke besøk, kan du donere via SMS som det står i annonsen under nyheter på min hjemmeside.

Hilsen

Kristine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar