mandag 5. september 2011

Anmeldelse av Wayne Dobson: Devastation

Wayne Dobson, som er en de mest kreative tryllekunstnere i vår bransje, har gitt ut et festlig triks som han kaller ”Devastation”. Ordet betyr egentlig ødeleggelse, men en mer treffende oversettelse ville trolig vært fortvilelse. La meg forklare:

Tryllekunstneren forteller at han hadde en drøm. Kortene han skulle trylle med, var nemlig blitt blå – faktisk på begge sider. Det er jo ganske fortvilet, spesielt når man skal gjøre et korttriks.
”Si meg, fortsetter tryllekunstneren, henvendt til tilskueren, hvilket kort var det du drømte om i natt”?
Tilskueren, som er med på leken, svarer spontant: ”Kløver 3”!

Etter denne kuriøse innledning, viser tryllekunstneren at kortleken faktisk er blå. På begge sider! Både for- og baksiden vises i det tryllekunstneren sprer kortene ut på bordet. Alt er blått.

”La meg fjerne jokerne”, fortsetter tryllekunstneren (også de er blå på begge sider), og så legger han dem inn i lommeboken, som har ligget på bordet hele tiden.

Men så skjer følgende: Når tryllekunstneren igjen åpner lommeboken noen sekunder senere, har de to jokerne forvandlet seg til ordentlige jokere. Merkelig!
Men hva da med kortene, som også har ligget på bordet hele tiden - kanskje de også har forandret seg --- undrer tryllekunstneren.

Riktig. Kortene er nå forvandlet til ganske så normale spillkort - med blå bakside! Heldigvis - ingen grunn til å bli fortvilet!

Men et kort mangler, konstaterer tryllekunstneren oppgitt, nemlig kløver 3!
Fortsatt ingen grunn til fortvilelse. Kløver 3 ligger i lommeboken!

Wayne Dobson kombinerer to effekter i sitt nye triks, nemlig fargeskiftende kortlek og ”Card to Wallet”. I siste nummer av MUM (august 2011) fikk ”Devastation” meget god kritikk av Jamie Salinas.

Dersom du kjøper trikset, vil du motta en pakke som inneholder en instruktiv DVD, en lommebok i lær, og to ”double-backed cards”. Trikset er lett å gjøre, det er underholdende, og rommer dessuten muligheter for mange interessante tilnærminger.

Jeg bestilte trikset gjennom Pegani, som igjen tok kontakt med distributøren i USA. Pris? 240 danske kroner, og jeg fikk mye igjen for pengene.

Hilsen

Kristine

2 kommentarer:

  1. Men Kristine, jeg er stor fan av Wayne Dobson og er glad i flere av hans effekter. Men dette er da ingen anmeldelse? Men heller en kort beskrivelse av effekten. Du sier nesten ingen ting om den er bra, om den spiller stort, handy og enkel å bruke. Og det du sier er veldig vagt.

    Sam så virker forholdene denne effekten utføres under som ganske svak, med at du først går inn i lommeboken med jokerne bare får å ta de ut igjen, og at finale effekten igjen foregår i lommeboken.
    Samt at jeg anser nesten at hele kortstokken som skifter fra blå til full kortstokk som en sterkere effekt en reavealen av kløver 3, noe som kan skape et antiklimaks. (selvfølgelig så er det veldig diskutabelt, men den tanken slår meg fort)

    Mvh. Hans-Øivind

    SvarSlett
  2. Hei, Hans Øivind.

    Tusen takk for kommentar. Jeg kunne kanskje rost eller rist mer for å vise hva som er bra og mindre bra ved det jeg anmelder. Det er en balansegang, for jeg vil jo ikke røpe hemmeligheten. På mine sider kan også uinvidde i magien lese, vet du. Uansett, jeg omtaler bare det jeg synes er bra og verdt å nevne på disse sidene. Kjøp trikset, så kan vi gjerne diskutere det. Selv ser jeg et potensialet i trikset og har allerede tillatt meg å forbedre det litt.

    Alt godt.

    Kristine

    SvarSlett