mandag 14. oktober 2013

Dessert til besvær - en anmeldelse av festmiddagen under Magisk Weekend!

På medisinstudiet må alle studentene gjennomføre en sukkerbelastningstest. Vi skal nemlig lære om diabetes og sukkerets skyggesider. Derfor må vi innta en sterkt konsentrert sukkermengde på veldig kort tid. Så konsentrert at våre hender svetter, hjertet hamrer og kjevene strammer – bare for å se om vi tåler det! Slik opplevde jeg desserten ved årets festmiddag. Jeg tror det var meningen at maten skulle ha et tema i år. Jeg fikk ikke helt med meg hva tema var, for forretten var en sushi uten riktig å være det. Og de helkokte eggene var pyntet opp som tryllekaniner! Men desserten var utformet som en British Breakfast: En gigantisk sjokolade-cookie minnet mer om en tykk skive dansk rugbrød. På denne hadde kokken smurt et tykt lag hvit sjokolade, toppet med en dæsj gul krem. Illusjonen skulle være åpenbar: Speilegg! Kanskje hadde kokken spist seg litt for høy på sukker, da han la til en brun og blank pølse av marsipan? Illusjonen skulle være pølse, korv, sausage! Men jeg fikk dessverre assosiasjoner til læringsmål langt lenger ned i fordøyelseskanalen!

Noe man aldri helt har fått til ved festmiddagen, er logistikken. Personalet som skal betjene de feststemte magikerne, ser ut til å bli helt på tuppa når de skal ta i mot bestillinger. Skal du bare ha to av de tre ølene som inngår i drikkekortet, faller regnskapet sammen! Hoderegning er ikke lett, og din øl blandes med den andres vin så du oversetter til engelsk sånn for sikkerhetsskyld. Da sier min kavaler ved min side; ”kjære gjester: showet er i gang”! Betaler du med kort, au da! Og du, og du med! Ja, da tar servitøren med seg alle kortene til andre enden av lokalet og stiller seg i betalingskø! ”Da er det bare å ringe banken og sperre kortet”, fortsetter vår festlige gjest ved bordet. Mens vi venter, underholder vi oss med historier fra TV serien Fawlty Towers med John Cleese. Og servitøren kommer tilbake med kortet. Da har han mange kort å velge fra. Han minner litt om en tryllekunstner i grunn: Pick a card, please!

Kristine Hjulstad

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar