lørdag 27. februar 2016

Studier i Innsbruck. Opera og Kierkegaard

Innsbruck! Jeg har for en liten stund flyttet til paradiset for elskere av Tyrolsk kultur, husmannskost, fjelluft og europeisk høykultur. Siden jeg var barn og satt i baksetet på bilen, der foreldrene mine tok meg med på ferie til Syd-Tirol, har jeg ønsket å bo en periode av livet i dette området. Alt som 6-åring tegnet jeg snødekte fjelltopper og fotalte stolt frøken på barneskolen at det var Karwendelgebirge. Jeg ville studere i Innsbruck allerede som ei fjøft og fjellgeit!

Nå bor jeg ved bredden av elven Inn i et katolsk kloster tilhørende Die Barmherzige Schwestern. Fra klostercellen har jeg utsikt til kapellet og fjellmassivet som heter Nordkette! Her nede skal jeg studere pediatri og gynekologi ved Medizinische Universität Innsbruck. På veien til klinikken kan jeg gå gjennom den deilige gamlebyen, forbi det berømte Goldenes Dachl som betyr det gylne lille taket. Og jeg kan nyte Apfelstrudel og Krapfen. På programmet står Strauss' Flaggermusen og utstilling av tsarens juveler på et av slottene her nede!




Om hjernen i Nederland

Semsteret blir travelt med reising. Foruten at jeg her nede skal holde forestilling og foredrag for ukjente venner i magien, reiser jeg alt i april til Nederland. Der deltar jeg som en av foredragsholderne ved en større kongress for europeiske universitets og høyskolelærere. De har drevet etterutdaning av naturfags og matematikklærere. Målet for det europeiske rådet, som har utviklet en spesiell undervisningsmetode kalt TEMI, er at elever skal få møte naturfagene på nye, kreative måter. Selv har jeg hatt gleden av å være en del av etterutdanningen av naturfagslærere i Vestfold og Buskerud. Nå skal jeg foredra om dette og om min forestilling om hjernen i Leiden i Nederland om få uker.

Opera i Potsdam

Så skal jeg lage oprea! Jeg opptrer ved Musikfestspiele Potsdam i juni. Det er nå flere år siden at jeg gjestet Potsdam med en opptreden i samspill med Christian Ihle Hadland. Nå er jeg invitert tilbake for å lage en opera. Festspillene setter opp barokkoperaen Armide av den franske komponisten Lully. Som en del av dette skal det lages en familieforestilling basert på operaen. Jeg får spille hovedrollen - den kjærlighetssyke magikerinnen som forhekser en vakker prins, for å få hans kjærlighet. Det ender tragisk. Hun straffes av Gud og dømmes til evig å elske en mann som ikke elsker henne! Sukk! Nå syes det kostyme til meg i Potsdam, og jeg lytter til vakker barokkmusikk. Det er den type musikk som får drap og lidelse til å høres smukt ut!

Kierkegaard fortalt gjennom magi!

Ja, en knapp måned etter at jeg har vært den tragiske Armide i Potsdam, skal jeg ikle meg rollen som filosofen, teologen og dikteren Kierkegaard. Tankeranglingsfestivalen, tidligere kjent som Bolærne filosofifestival, har invitert meg til å lage en times forestilling om Kierkegaard. Temaet er hans håpløse, turbulente og stormende forhold til Regine. "Å skrive seg inn i en pike er en kunst. Å dikte seg ut av henne er et mesterstykke", skriver Kierkegaard. Forholdet til Regine Olsen er kjernen i det som skal bli et kåseri og magisk teater om Kierkegaards kunst og mange ansikter! Kostymer sys og Kirkegaard leses i Tyrol!

Og nå går ryktene om at jeg også skal besøke deilige Portugal for et par forestillinger der nede! Men mer om det siden. Nå skal jeg ut i vårsolen og nyte en deilig Kaffe Melange! Heia in den Bergen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar